Svenska Livräddningssällskapet

SLS SLS Meny

Mobilförbud är bra, men badhusen bör tänka nytt

Svenska Livräddningssällskapets debatt i Dagens Samhälle.

Problem, problem och åter problem. Via personalen i landets bad och via media har vi hört om problemet med alla dessa föräldrar som inte leker med eller har uppsikt över sina barn i landets simhallar. Låt oss först göra det klart, föräldrar har ett ansvar för tillsyn av sina barn enligt Föräldrabalken och detta gäller även när de besöker ett bad oavsett om det är utom- eller inomhus.

Simhallspersonalen vittnar om att detta med bristande tillsyn är ett problem som ökat under senare år. Ett problem som man menar beror på att föräldrar nu stirrar mer i sina digitala plattor och telefoner än de håller koll på sina barn.

Detta att personalen uppfattar att föräldrar inte har uppsikt över sina barn har ökat är säkert sant. Under slutet av 2015 har därför flera simhallar infört platt- och telefonförbud. Vi har inget emot dessa förbud men då av helt andra skäl än att de stjäl uppmärksamhet från föräldrarna.

Både mobiler och digitala plattor är utmärkta kameror och kameror kan missbrukas i badmiljö. Det förbudet om något borde vara angeläget för alla badgäster, därför är det ett bra förbud som kompletterar det tidigare kameraförbudet. För den som ansvarar för badet så är det också en säkerhets- och en trygghetsfråga gentemot badgästerna. Vem vill som badgäst bli smygfotograferad?

Ett annat problem, som hänger ihop med det förra, är att många av de som arbetar i baden ibland uppfattar sig mer som barnvakter än badvakter. Föräldrar lämnar sina små barn utan tillsyn när de själva tar en bastu, ligger och läser, tar en fika eller njuter i bubbelpoolen. Ja, listan över vad föräldrar kan hitta på när deras barn lämnas ensamma kan göras lång, väldigt lång. Är detta ett problem. Ja, om man vill se det som ett problem så är det självklart det!

Man kan också se det som en möjlighet. Baden skulle kunna erbjuda föräldrarna att ta hand om deras barn om de skulle vilja göra något själva. Mot ersättning eller som en service. Det finns massor av roliga och lärorika saker som barn under en trygg ledning av badets personal kan syssla med. Vattenlekskola, roliga tävlingar, Barnens Livräddningsskola eller bara skoja och stimma en stund. Allt medan föräldrarna njuter av sitt. Vi är övertygade om att bad med den inställningen kommer att få många fler nöjda besökare.

En växande och utsatt grupp av besökare i baden är de nyanlända. Dessa har inte alltid kunskap om vilka regler som gäller vilket kan bero på språkbrister men också kulturella skillnader.

Det finns badanläggningar som känt sig tvingade att tacka nej till gruppbesök av dessa på grund av personalen inte kunnat garantera säkerheten. Bra på kort sikt eftersom det tyder på insikt. Dåligt på längre sikt eftersom de flesta av de nyanlända, förhoppningsvis, kommer att stanna i Sverige.

Många av dessa nyanlända har dålig vattenvana och kan inte simma. Vi har sett ett ökat antal tillbud under den gångna sommaren. Tillbud som tyder på att man inte förstått riskerna med vatten.

Här har vi alla som sysslar med vatten och säkerhet en uppgift. Det enskilda badet kan ta kontakt med kommunens flyktingsamordnare och beskriva vilka möjligheter till simskola och andra aktiviteter badet har att erbjuda dessa nyanlända. Vi är övertygade om att en sådan kontakt skulle tas emot positivt.

Baden är fantastiska anläggningar som kan erbjuda sina besökare, såväl barn som vuxna, en fin upplevelse i en lärorik och trygg miljö. Men de ansvariga på baden måste tänka om och tänka nytt. 

Se dem som söker sig till baden, kunderna, som en tillgång och inte som ett problem.

Karin Brand. Generalsekreterare Svenska Livräddningssällskapet

Läs artikeln på Dagens Samhälle här!